پروژه ها

پروژه های انجام شده

نگهداری

خدمات مهندسی

تعمیرات

نگهداری و تعمیرات

نگهداری و تعمیرات جاری زیرشاسی واگن های مسافری

تعمیرات

تعمیرات جاری واگن باری

تعمیرات و نگهداری

نگهداری و تعمیرات واگنهای مولد برق

خدمات مهندسی

ارائه خدمات در سیر واگن های مولد برق

مدیریت نگهداری و تعمیرات آلات ناقله و چرخ و محور

1)    اداره تعمیرات جاری واگن ها

پروژه زير شاسي جاري يکي از بزرگترين پروژه های شرکت نوين صنعت رجاست که مشتمل بر 7 بخش و 257 نفر نيروي انساني می باشد. آماده سازي واگن ها براي سير و امورات جاري و راهبري فني قطارهاي مسافري ديگر کشش، از طريق اين پروژه به صورت شبانه روز اداره مي گردد.

1)    اداره تعمیرات جاری واگن ها
  1.    اعزام ماموران فني و تجهيز فني قطارها

پس از تعميرات جاري قطارها و انجام ملاحظات بازرسان فني راه آهن و اخذ مجوز سير واگن ها ، قطارها به خطوط اعزام واگذار مي گردد و طي برنامه ريزي انجام شده در سه مرحله تحويل گيري در سکو ، سير فني قطار و بازديد در مقصد ماموران فني انجام وظيفه مي نمايند، آموزش هاي ضمن خدمت، پشتيباني فني شبانه روزي ، تجهيز جعبه ابزار ماموران و جعبه قطعات يدک، برنامه ريزي اعزام مامور، ثبت اطلاعات قطارها در سامانه راه آهن ج.ا.ا. و ... در واحد اعزام ماموران فني صورت مي پذيرد.

بهبود عملکرد زنجیره تامین مهمترن وظیفه این واحد است .واحد لجستیک اداره تعمیرات جاری فرآیند های تامین،حمل و نقل و توزیع قطعات مورد نیاز شامل  مجموعه های ترمزی، مجموعه های قلاب و تامپون  ،قطعات یدک بوژی ، کفش ترمز ، لنت ترمز ، ...جهت  انجام تعمیرات جاری و ویژه زیر شاسی واگن ها   را در  مرکز و نواحی پیشتیبانی می نماید.

1)    اداره تعمیرات جاری واگن ها
  2.     واحد لجستیک

یکی از مهمترین  موضوعات در سیر ایمن قطارهای مسافری ، نگهداری و تعمیرات سیستم ترمز واگن ها می باشد بدین منظور پس از  ورود قطار به مقاصد و واگذاری واگن ها به خطوط تعمیرات جاری و ویژه ، سلامت کلیه المان های ترمز توسط پرسنل متخصص بازدید و چک می شود و در صورت وجود مغایرت فنی تعمیرات بر روی واگن ها انجام می شود 

1)    اداره تعمیرات جاری واگن ها
  3.    نت سیستم ترمز

پس از بازديد روزانه قطارها، واگن هاي معيوب مطابق نظر تيم هاي فني و بازرسان راه آهن به منظور تعميرات ويژه و آماده سازي مجدد  در بخش هاي چرخ و محور، ترمز، بوژي ، تامپون و قلاب کشش به خط 4 بازديد تهران واگذار شده و در کوتاه ترين زمان ممکن عمليات هاي ويژه شامل تعويض چرخ و محور، تعويض سيلندر ترمز، تعويض تامپون يا قلاب کشش، تعويض کابل ترمزدستي، تعويض استابلايزر، تعويض فنرهاي سيستم تعليق اوليه و ثانوي و... انجام مي شود و غالب واگن ها در همان روز انفصال تعمير و مجدد به قطار اضافه مي شود. 

1)    اداره تعمیرات جاری واگن ها
​​​​​​​4.    خط تعمیر ويژه( خط 4 بازديد)

سیستم WSP در هنگام فرایند ترمز باعث جلوگیری از زدگی و خرابی سطح چرخ می شود. 35 درصد واگن های ناوگان مسافری در سیر مجهز به سیستم ضد لغزش الکتروپنوماتیکی (WSP) ترمز می باشند که شامل واگن های سپهر ، پلور سبز ، سریر ، واگن های حمل خودروی دو طبقه ، رستوران های چینی ، مولد های برق چینی و واگن های دو طبقه (صبا)  که به صورت روزانه و ماهيانه توسط تيم فني  واحد تعمیرات WSP  در ایستگاه تهران شامل واگنخانه ،پارکینگ قطارها ، خطوط تعمیراتی 4 بازدید ، انبار توشه مطابق فرآيندهاي تعريف شده نگهداری و تعمیرات می شود. 

1)    اداره تعمیرات جاری واگن ها
​​​​​​​5.    سیستم wsp واگن ها

تعداد  100 دستگاه جعبه دنده و ميل گاردان واگن هاي خودانرژي شامل قطارهاي سبز، سيمرغ، طوس، خليج فارس، ميلاد و ...به صورت روزانه و ماهيانه توسط تيم فني جعبه دنده در تهران-مشهد و تبريز مطابق فرآيندهاي تعريف شده بازديد و نگهداري مي شود. جعبه دنده واگن ها گشتاور لازم براي دينام واگن ها را تامين مي نمايد و در گرمايش و سرمايش واگن هاي خودانرژي کارگيري مي گردد.

1)    اداره تعمیرات جاری واگن ها
​​​​​​​6.    نت جعبه دنده و ميل گاردان واگن هاي خودانرژي

پس از ورود قطارها به مقاصد حرکت، آلات ناقله و بخش هاي فني حوزه مکانيک واگن ها شامل بوژي، قلاب کشش، تامپون ، چرخ و محور بازديد گرديده و تعميرات و سرويس هاي لازم به صورت روزانه، ماهيانه و متناسب با فصل صورت پذيرفته و در صورت عدم امکان سير واگن ، واگن معيوب به خطوط تعميرات ويژه واگذار مي گردد.

1)    اداره تعمیرات جاری واگن ها
​​​​​​​7.    نت بوژی ، آلات ناقله و چرخ و محور 

اداره تعميرات ساليانه داراي دو واحد تعميراتي بوژي و ترمز مي باشد . واحد بوژی ، انجام تعميرات بوژي واگن ها به صورت ساليانه يک بار در طول سال جهت واگن هاي ساليانه و هر 5 سال يک بار جهت واگن هاي اساسي را بر عهده دارد ، که در زمان واگذاري واگن ها به جک هاي تعميراتي تمامي واگن ها در سه واحد کاري کلي شامل واحدهاي (بوژي، قلاب و تامپون) تقسيم و مورد ارزيابي و تعميرات قرار مي گيرند . اين واحد در حال حاضر داراي 41 نيروي شاغل در واحد تعميرات ساليانه بوژي مي باشد.  

2)    عملکرد واحد تعمیرات سالیانه و اساسی 
1.    واحد بوژی

اهداف محقق شده

در واحد ترمز ، تعميرات ويژه و اساسی کليه المان هاي ترمزي واگن هاي مسافري و خدماتي شرکت رجاء و مالکين طرف قرارداد انجام مي گردد . علاوه بر تعميرات مجموعه هاي ترمزي ، تعميرات ساليانه ترمز کليه واگن هاي رجاء و برخي از مالکان مسافري نيز انجام مي گیرد.
شايان ذکر است در بخش تعميرات المان هاي ترمزي 20 نفر (شرکت ساتراپ) و در بخش تعميرات ترمز واگن ها 17 نفر مشغول به کار مي باشند. 

​​​​​​​

2)    عملکرد واحد تعمیرات سالیانه و اساسی
​​​​​​​ 2.    واحد ترمز  

واحد چرخ و محور به عنوان بخشي از پروژه آلات ناقله وظیفه توليد انواع چرخ و محور و نظارت بر روند کمي و کيفي آن ،  مديريت توزيع و مصرف چرخ و محور(اساسي، جاري و نواحي ) ،  ارائه خدمات به شرکت هاي مالک و تنظيم صورت وضعيت خدمات ارائه شده  و نظارت بر روند کار پيمانکار تعميراتي  و بررسي صورت وضعيت آن را برعهده دارد. این واحد با 3 نیرو شامل 2 نفر  کارشناس چرخ ومحور و کارشناس جعبه ياتاقان و یک نفر  تکنسين  و 40 نفر تحت قالب پیمانکار به فعالیت خود مشغول می باشد. 

2)    عملکرد واحد تعمیرات سالیانه و اساسی
 3.    واحد چرخ و محور

3)    برنامه ريزي تعمیرات

اين واحد يكي از موثرترين واحدهاي پروژه خدمات فني و عمومي مي باشد كه كليه برنامه¬هاي تعميراتي، گزارشات مديريتي و همچنين برآورد نهايي خسارت واگن های سانحه دیده توسط اين واحد صورت مي¬پذيرد.