خدمات | نگهداری و تعمیرات | قطارهای خودکشش و دیگرکشش

نوین صنعت رجا

 اقدامات بارز انجام شده در سال 1402را به شرح ذيل به استحضار مي رساند

قطارهاي ديگر کشش
⦁    بخش بازسازي و تعميرات اساسي واگن ها

 اقدامات بارز انجام شده در سال 1402را به شرح ذيل به استحضار مي رساند

قطارهاي ديگر کشش
⦁    بخش نگه داري و تعميرات آلات ناقله و چرخ و محور

نگهداری و تعمیرات قطارهای ترن ست (پردیس) و ریل باس (اتوبوس ریلی ارم)

قطارهای ترن ست و ریل باس، به دلیل ساختار خاص و عملکرد پیشرفته، از جمله وسایل نقلیه ریلی محبوب برای حمل‌و نقل مسافری هستند. این قطارها که به واگن‌های خودکشش نیز معروف‌اند، با بهره‌گیری از سیستم‌های موتور و گیربکس مستقل در برخی یا تمام واگن‌ها، قابلیت انعطاف‌پذیری و کارایی بالایی را ارائه می‌دهند. نگهداری و تعمیرات این نوع قطارها به دلیل پیچیدگی تجهیزات و همچنین تکنولوژی پیشرفته آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شرکت نوین صنعت رجا با انجام نگهداری و تعمیرات قطارهای ترن ست و ریل باس، اقدام مهمی جهت بهبود ظرفیت قطارهای مسافری نموده است. در ادامه، به بررسی دقیق ساختار این قطارها و رویکردهای نوین در نگهداری و تعمیرات آن‌ها با تمرکز بر فعالیت‌های شرکت نوین صنعت رجا می‌پردازیم.

ساختار فنی قطارهای ترن ست و ریل باس
قطارهای ترن ست

قطار ترن ست از پنج سالن تشکیل شده که هر سالن به‌صورت مستقل دارای موتور و گیربکس است. که انرژی مکانیکی تولید شده ابتدا به گیربکس و خروجی گیربکس بوسیله گاردان به اکسل درایو و فاینال درایو منتقل می شود. علاوه بر موتور و گیربکس بعنوان اجزای سیستم تولید و انتقال قدرت،این قطارها دارای تجهیزات رفاهی کاملی شامل سیستم تهویه اتومات، سرویس های بهداشتی ایرانی و فرنگی، سیستم نمایش فیلم و تصویر نیز هستند که نگهداری این تجهیزات نیازمند صرف زمان و هزینه بالایی می‌باشد.

ابزارهای نگهداری و تعمیرات گیربکس‌های فویت (VOITH) در شرکت نوین صنعت رجا

گیربکس‌های فویت (VOITH) به دلیل پیچیدگی و حساسیت بالا نیاز به نگهداری دقیق و منظم دارند و نگهداری مناسب از آن‌ها می‌تواند به افزایش عمر مفید دستگاه و کاهش هزینه‌های ناشی از خرابی‌های غیرمنتظره کمک کند. نگهداری و تعمیرات به موقع گیربکس‌های فویت (VOITH) می‌تواند از بروز مشکلات عمده در عملکرد دستگاه جلوگیری کرده و باعث افزایش ایمنی و کارایی می گردد. 

تعمیرات سالیانه

قطارهای ریل‌باس

ساختار قطارهای ریل‌باس با چهار سالن، اندکی متفاوت است. دراین قطارها فقط دو واگن (اول و آخر) دارای موتور مان (MAN) و گیربکس فویت (VOITH) هستند.
جهت تامین برق و تهویه مطبوع بطور جداگانه در هر سالن از دیزل ژنراتورهایی با موتور پرکینز (PERKINS) استفاده شده است. تمام سیستم‌های موتور و گیربکس در این نوع قطارها تحت مدیریت زیمنس طراحی شده‌اند که از استانداردهای جهانی در زمینه کیفیت و کارایی بهره می‌برند.

نتیجه گیری

نگهداری و تعمیرات قطارهای ترن‌ست و ریل‌باس به دلیل ساختار پیچیده و اهمیت عملکرد این نوع قطارها، نیازمند تجهیزات پیشرفته، دانش تخصصی و همچنین مدیریت دقیق است. شرکت نوین صنعت رجا با بهره‌گیری از دستگاه‌های مدرن و تیم‌های متخصص، توانسته است خدماتی با کیفیت بالا ارائه دهد که در سطح ملی بی‌نظیر است.
این شرکت، نه‌تنها با دارا بودن گواهی‌نامه رتبه 2 صلاحیت نگهداری و تعمیرات واگن‌های مسافری نظام فنی و اجرایی راه‌آهن جمهوری اسلامی، بلکه با ارائه خدمات سریع و باکیفیت، نقش مهمی در بهبود عملکرد و ایمنی حمل‌ونقل ریلی کشور ایفا می‌کند.

​​​​​​​